Eγγραφείτε εδώ για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα μας.
E-MAIL:
 
Φωτισμός μουσείων
1

Ένα μουσείο δεν είναι απλά ένας χώρος μέσα στον οποίο παρατίθενται κάποια έργα τέχνης, αλλά αποτελεί μια έννοια. Του προσδίδω αυτόν τον χαρακτηρισμό, καθώς εμπεριέχει πλέον των διαχρονικών έργων τέχνης, αυτό που τα ίδια εξίσου αποπνέουν ως κοινωνικό προϊόν, αλλά και ως μορφικό στοιχείο.

Του Σπύρου Κοντόπουλου, Αρχιτέκτονα Μηχανικού - Αρχιτέκτονα Φωτισμού

Η έννοια "μουσείο" προσεγγίζεται πλέον κατ' αυτό τον τρόπο ως ένας κοινωνικός χώρος ιστορικού περιεχομένου, μέσα στον οποίο "συντελούνται γεγονότα". Ως συντέλεση γεγονότων εννοώ την παρουσία των διαφόρων έργων τέχνης, τα οποία αποπνέοντας ένα ιστορικό και κοινωνικό περιεχόμενο, προβάλλουν έμμεσα το στοιχείο της αέναης και διαχρονικής κίνησης στο χώρο, αλλά και στον χρόνο.
Ο προσδιορισμός αυτός, μας οδηγεί στο τελικό απόφθεγμα της προσέγγισης του μουσειακού χώρου ως κοινωνικού, ο φωτισμός του οποίου απαιτεί πλέον μια ανάλογη εννοιολογική αντιμετώπιση.

Επομένως, οφείλουμε κατ' αρχήν να διαχωρίσουμε το περιεχόμενο του εν λόγω χώρου σε κατηγορίες, που άπτονται της χρονολογικής ιστορικής καταχώρισης, του ογκομετρικού προσδιορισμού, της επιλεγμένης χωροθέτησης, καθώς επίσης και σε εκείνη της στεγασμένης συλλογικής συνάθροισης ιστορικών αντικειμένων περιορισμένου μεγέθους, της επονομαζόμενης προθήκης.

Ένας ακόμη συλλογισμός που προβάλλει αναγκαίος στην πληρότητα της μελέτης, είναι εκείνος που αφορά τον υφιστάμενο προσανατολισμό του μουσειακού χώρου και της κίνησης του ηλιακού φωτός σε σχέση με αυτόν. Ο προσανατολισμός συμβάλλει στον προσδιορισμό των φωτιστικών εντάσεων των λαμπτήρων, καθώς επίσης στη λήψη μέτρων για την αποφυγή των όποιων ανακλάσεων φωτός σε επιφάνειες, οι οποίες θα μπορούσαν να δημιουργήσουν συνθήκες θάμβους στον επισκέπτη.

Μια ακόμη παράμετρος, που λαμβάνεται υπόψη, σχετίζεται με τις ογκομετρικές και χρωματικές αντιθέσεις του χώρου, ή μεταξύ της χωροθέτησης των αντικειμένων και των στοιχείων εκείνων που θα συνέβαλλαν στην προβολή και αναγνωσιμότητα αυτών.
Τέλος, αφού μελετηθεί η δομή, το είδος και το χρώμα του κάθε ιστορικού στοιχείου προς φωτισμό ανά κατηγορία, είτε αυτό αφορά σε γλυπτό, είτε σε ανάγλυφο ή ακόμη σε χρωματική και ιστορικού περιεχομένου τεχνοτροπία - κατηγορία που άπτεται περισσότερο ενός πίνακα ζωγραφικής- τότε οφείλουμε να προβούμε στο επόμενο βήμα. Αυτό αφορά στον προσδιορισμό του τύπου λαμπτήρων που χρειάζεται να χρησιμοποιηθούν, τις αποστάσεις των φωτιστικών σωμάτων από τα αντικείμενα ενδιαφέροντος και το είδος των κατόπτρων.

Οι ποσότητες των φωτιστικών σωμάτων, καθώς επίσης και οι αποστάσεις αυτών από τα αντικείμενα προς φωτισμό, καθορίζονται πάντα κατά το δοκούν. Η τελική επιλογή ποσοτήτων και θέσεων εξαρτώνται από τη δομή του χώρου, τον προσανατολισμό του κτιρίου, το μέγεθος, τη δομή και την υφή του αντικείμενου προς φωτισμό.

Τα όσα περιγράφονται περί του φωτισμού των αντικειμένων, αρκούν ως ένα σημείο, καθώς θα πρέπει να μελετηθεί η ένταξή τους σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, εκείνο το οποίο θα καθορίσει το περιβάλλον του χώρου μέσα στο οποίο εκτίθενται τα αντικείμενα. Η παράμετρος αυτή προσδιορίζει σε ένα μεγάλο μέρος το συναισθηματικό σκέλος του υποκειμένου, ως προς το περιεχόμενο του χώρου αλλά και της σχέσης με τα αντικείμενα που εκτίθενται σε αυτόν.

Δημοσιεύθηκε στο Material Τεύχος 22

 
Search for materials
Αναζητήστε εδώ :
 
Search for materials
 
Events
> p_public 2016\"Παιδί και το δημόσιο χώρο\"

Η ομάδα p_public, υπό την αιγίδα του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων, διοργανώνει για 7η συνεχή χρονιά, το φεστιβάλ “p_public 2Ο16”.

Φέτος, θα εστιάσουμε στην σχέση παιδιού και δημόσιου χώρου, μέσω συζητήσεων που θα πραγματοποιηθούν στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου και δράσεων σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους της πόλης των Χανίων, άμεσα συνδεδεμένων με τον θεματικό άξονα του φεστιβάλ.